top of page

תהליך ספונטני


כמה חגים! גם אתם יצאתם משגרת האכילה? האוכל שונה, שעות הארוחה שונות, זמן האכילה ארוך יותר.. וזה נורא מבלבל.

לא מזמן הייתה לי שיחה על ספונטניות עם מטופלת שנהגה לאכול באופן מאוד מאוד מסודר ומתוכנן, אבל פחדה נורא בכל פעם שיצאה משגרת האכילה. ניסינו להבין ביחד מה זה ספונטניות בשבילה.

לפי המילון, ספונטניות היא פעולה ללא תכנון מראש, בהחלטה רגעית. בעיניי, ספונטניות היא היכולת לבחור בין פעולה א' לפעולה ב' מבלי לחלק אותן ל"טוב" ו"רע", "מותר" ו"אסור", "נכון" ו"לא נכון". לבחור רק לפי הרצון או הצורך באותו הרגע. בעיני המטופלת, ספונטניות היא היכולת לפעול לפי הקול הפנימי שלה, מבלי להקשיב לקול החיצוני של "מה יקרה אם" או "מה יחשבו עלי". למשל - היכולת לאכול את מה שאני רוצה (עוגה) מבלי לחשוב מה יקרה אם אוכל אותה (אגזים בכמות, אעלה במשקל, ישפטו אותי על זה שאכלתי עוגה..).

היה מרתק בעיניי לגלות, שספונטניות מקושרת אצלה לחוסר זהירות, חוסר שיקול דעת וסכנה. מבחינתה מסוכן לצאת מהשגרה, כי ההשלכות הן אבדן שליטה, והתוצאות הן עליה במשקל.

כמה זה מפחיד לאכול לפי החשק ולא לפי תכנון מראש. בדיוק בגלל זה, כשאנחנו רוצים לעשות דיאטה אנחנו בוחרים להיצמד לתכנית אכילה מסודרת ומתוכננת מראש. אנחנו מרגישים שזה שומר עלינו. מצד שני, כמה אנרגיה אנחנו משקיעים בתכנון מראש, בהישארות בשליטה, בחרטה על מה שלא אכלנו? וכמה אנרגיה אנחנו משקיעים ברגשות האשם על זה שאכלנו משהו שלא תכננו?

מה אם הייתי אומרת לכם,

שתוכלו לאכול בספונטניות ולהשקיע פחות אנרגיה סביב האכילה, וכל זה מבלי לאבד שליטה, ואפילו להיפך - תרגישו יותר רגועים ויותר בשליטה?

לפי חוקי התרמודינמיקה (ענף בפיזיקה המתעסק בחום ומעברי אנרגיה, בתקווה שאין פה פיזיקאים שדורשים הגדרה מדויקת יותר), תהליך ספונטני הוא שינוי שמתרחש ללא צורך בהשקעת אנרגיה (כמו למשל קוביית קרח שנמסה בכוס מים), לאחריו המערכת עוברת למצב יציב יותר.

כך בדיוק צריכה להרגיש אכילה ספונטנית.

ולפרקטיקה: אי אפשר להיות כל הזמן בשליטה, זה לוקח יותר מדי אנרגיה. אי אפשר לאכול כל מה שבא מתי שבא, זה עלול להסתיים באבדן שליטה. אכילה ספונטנית היא מיומנות נרכשת, שמתחילה מאכילה מתוכננת ומסודרת, ממשיכה בלמידה של הקשבה לקול הפנימי (מה באמת בא לי, כשאני לא בדיאטה וגם לא באבדן שליטה), ומסתיימת ביכולת לאכול בספונטניות, כמעט ללא השקעת אנרגיה, ולהישאר במערכת יציבה.

כל המאמרים

bottom of page